علم سنجی یکی از رایجترین روشهای ارزیابی فعالیتهای علمی میباشد
به زودی واحد علم سنجی در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری راه اندازی خواهد شد .
ضمنا لازم بذکر است که مراحل اجرائی آن در اولویت دستور کار کارشناسان این ستاد قرار دارد .
آشنایی با علم سنجی
علم سنجی یکی از رایجترین روشهای ارزیابی فعالیتهای علمی میباشد. این روش در روسیه شوروی پدید آمد و در کشورهای اروپای شرقی بویژه مجارستان برای اندازه گیری علوم در سطوح ملی و بین المللی استفاده شد. اولین کسانی که واژه علم سنجی را ابداع کردند دوبروف و کارنوا بودند. آنها علم سنجی را به عنوان اندازه گیری فرآیند انفورماتیک تعریف کردند. انفورماتیک از نظر میخائیلف عبارت است از اصول علمی که به بررسی ساختار و ویژگیهای اطلاعات علمی میپردازد و قوانین و فرآیندهای این ارتباطات را مورد بحث قرار میدهد.
انتشار مداوم شاخصهای علم سنجی که توصیف کننده پژوهش در اجتماعات مختلف علمی است میتواند عنصری مفید و کارآمد برای مدیریت تحقیق و سیاستگذاری و چگونگی تخصیص بودجه و امکانات در علوم باشد. ارزشیابی کمی علوم که منجر به باروری و توسعه میشود میتواندکمک بزرگی برای مسئولان و برنامه ریزان باشد تا آنها بتوانند با هزینه کمتر بیشترین استفاده را از منابع مالی و انسانی برده و در بهینه سازی ساختار اقتصادی ـ اجتماعی کشور موثر باشند. علم سنجی بر آن است با استفاده از بررسی جداگانه این متغیرها با ترکیبی مناسب از شاخصهای مبتنی بر این متغیرها خصایص علم و پژوهش علمی را نمایان سازد.
در سطحی وسیعتر علم سنجی را میتوان از عوامل موثر گردش مستمر فعالیتهای تحقیقاتی در هر زمینه علمی دانست که مستقیما با ارزشیابی کمی علم سرو کار دارد. اساس کار علم سنجی بر بررسی چهار متغیر اساسی ذیل می باشد:
مولفان:
تعداد مولفان به عنوان یکی از شاخصهای فعالیت علمی در کشورهای مختلف میباشد که میتواند مبنایی برای مقایسه آنها محسوب گردد.
انتشارات علمی:
انتشارات علمی تمامی مکاتبات و ارتباطات علمی چاپ شده را میتواند شامل باشد. یکی از مجاری اساسی ورسمی انتشار علمی، مقالات میباشند که میتوان توزیع آنها را برحسب زمان، مکان، نوع یا مجرای انتشار وسایر ویژگیها مورد بررسی قرار داد. تعداد انتشارات به عنوان عنصری اساسی در علم سنجی میباشد که میتواند مبنای مقایسههای بین اجتماعات مختلف علمی و کشورها قرار گیرد. امروزه اکثر انتشارات علمی تبلور تلاشهای گروهی تعدادی از مولفین میباشند
مراجع :
مراجع مورد استناد انتشارات علمی نشان دهنده منابع، خواستگاهها و بویژه قدمت [روزآمدی] اندیشههای گنجانده شده در این مقالات هستند. مراجع به طور کلی نشان دهنده استنادهای رسمی یک انتشار علمی به منابع علمی میباشند.بدین لحاظ توزیع مقالات مورد ارجاع قرار گرفته بر حسب مجرای انتشار، حوزه موضوعی و تاریخ تالیف منعکس کننده اشکال و جنبههای گوناگون علایق و منافع آن اجتماع علمی و همچنین منعکس کننده روابط اساسی میان اسناد و مدارک ارجاع دهنده آنها که مورد ارجاع قرار گرفتهاند میباشند. اگر یک مقاله علمی طی چندین سال پس از انتشار سالانه ۵ تا ۱۰ ارجاع داشته باشد به احتمال زیاد محتوی آن مقاله در بدنه معرفتی حوزه علمی مرتبط با آن رشته حل خواهد شد به گونهای که این مقاله سهمی در افزایش میزان معرفت علمی آن رشته خواهد داشت
ارجاعات :
ارجاعات به یک انتشار علمی نشان دهنده مراجع مرتبط با آن میباشند، مراجع از پیشینههای نتایج علمی خبر میدهند اما ارجاعات نشان دهنده نفوذ و تاثیر علمی هستند. امروزه تجزیه و تحلیل ارجاعات علمی یکی از مشهورترین روشهای علم سنجی است. شهرت این شاخص تا حدود زیادی ناشی از آن است که ارجاعات میتوانند به طور کارا و موثری نقص موجود در شاخص کمیت و شمارشی صرف انتشار علمی را جبران کرده و توسط عناصر کیفی مشخص این شاخص را تکمیل و آنرا کیفی نمایند