شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی
خدمات سلامت
در اجرای بندهای 2 ، 5، 7 ، 9
، 11 و 12 سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد 8 و 10
قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده 1 قانون تشکیلات وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنجساله توسعه
جمهوری اسلامی ایران ، ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی و تصویب نامه شماره
74450/ت 50982 هـ مورخ 1/7/93 هیات وزیران و به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات در
بخش سلامت و رسیدگی به شکایات از عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش سلامت
کشور، "شیوه نامه اجرایی بسته
نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت" به شرح پیوست جهت اجرا از
تاریخ 15/8/93 ابلاغ می گردد.
شمول شیوه نامه:
کلیه پزشکان و دست
اندرکاران حرف پزشکی و کلیه مراکز و
موسسات ارائه دهنده خدمات سلامت حقیقی و حقوقی دولتی، عمومی غیر دولتی، خصوصی و
خیریه وسازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر
سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت .
تعریف تخلفات:
منظور از تخلف در این
شیوه نامه موارد ذیل می باشد:
1- هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه
خدمات سلامت مصوب هیئت محترم وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده
در صورت حساب بیمار
2- دریافت
هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی
3- هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان ها و مراکز
جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات
4- عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هیئت محترم
وزیران توسط سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر
سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت .
5- هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز
ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات
نحوه رسیدگی به
تخلفات و شکایات:
1-کلیه اشخاص حقیقی و
حقوقی علاوه بر روش های موجود، میتوانند از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا
ثبت شکایت در سایت اینترنتی www.1690.ir شکایات خود را اعلام و کد رهگیری دریافت نمایند.
2- شروع رسیدگی به
شکایات از طریق دریافت اطلاعات از سامانه تلفنی یا اینترنتی و یا مراجعه
شاکی و یا گزارش مراجع ذیصلاح خواهدبود.
3- شکایات مزبور پس از دریافت از سوی مرکز ملی پاسخگویی
و رسیدگی به شکایات حداکثر ظرف دو روزکاری،ضمن اعلام موضوع به شاکی، جهت تکمیل
مستندات وتهیه گزارش نظارتی به کمیته کارشناسی ستاد استانی ارجاع می شود و کمیته
کارشناسی حداکثر ظرف 10 روز کاری پرونده را تکمیل و به دادسرای انتظامی نظام
پزشکی شهرستان و کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی ارسال می نماید.
تبصره1: درصورتیکه پزشک
مشتکی عنه کارمند (رسمی ، پیمانی و قراردادی) دولت باشد، همزمان پرونده به رییس دانشگاه یا رییس سازمان مربوطه در
استان ارجاع می گردد.
تبصره 2: در صورتی که
شکایت واصله به مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مرتبط با موضوع این شیوه
نامه نباشد، مراتب حداکثر طی 2 روز به اطلاع شاکی رسانده خواهد شد.
4- مراجع رسیدگی شامل
هیئت های انتظامی سازمان نظام پزشکی، کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی در
امور درمانی وبهداشتی، هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و هیئت های
انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تدابیر لازم را جهت رسیدگی خارج از نوبت به
پرونده های موضوع این دستورالعمل معمول خواهندداشت. و پس از صدور رای علاوه بر طرق قانونی موجود از طریق سامانه هم
به شاکی اطلاع رسانی می گردد.
اعمال اختیارات قانونی:
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و
دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و سایر واحدهای تابعه و وابسته و نیز سازمان
نظام پزشکی در اعمال اختیارات قانونی خود ، گزارش های واصله در خصوص تخلفات
احراز شده اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع این شیوه نامه ) را در موارد ذیل لحاظ
نمایند:
مراکز خصوصی و خیریه
و عمومی غیر دولتی:
1- جلوگیری از صدور پروانه جدید به منظور توسعه
مرکز
2- لغو پروانه مسئول فنی
3- کاهش امتیاز یا درجه اعتباربخشی
4- عدم موافقت با توسعه تجهیزات سرمایه ای
5- لغو قرارداد از سوی بیمه های پایه و تکمیلی
مراکز دولتی وابسته
به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:
1- قطع پاداش و امتیازهای مدیریتی رییس و سایر
مدیران بیمارستان حسب مورد
2- لغو پروانه مسئول فنی
3- عزل رییس و سایر مدیران بیمارستان حسب مورد
4- معرفی مدیران به هیئت های تخلفات اداری کارکنان
یا هیئت های انتظامی اعضای هیئت علمی حسب مورد
پزشکان شاغل در بخش
خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی:
1- ارجاع پرونده به هیئت انتظامی نظام پزشکی
شهرستان
2- ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 11 و تعزیرات
حکومتی
3- عدم تمدید پروانه مطب از سوی نظام پزشکی
4- لغو پروانه مسئول فنی مؤسسات درمانی از کمیسیون
ماده 20
5- عدم تاًیید صلاحیت حرفه ای جهت تاسیس مراکز
درمانی از کمیسیون ماده 20
6- لغو قرارداد بیمه های پایه و تکمیلی از
سازمانهای بیمه گر
7- گزارش برای تشکیل پرونده ویژه در دوایر مالیاتی
اداره دارایی
پزشکان شاغل در مراکز
دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:
علاوه براعمال اقدامات
انضباطی مربوط به پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه ، موارد اعمال اختیارات قانونی ریاست دانشگاه/
دانشکده عبارتند از:
1- عدم ارتقا مرتبه و ترفیع پایه پزشکان عضو هیئت
علمی
2- عدم ترفیع پایه پزشکان غیر هیئت علمی
3- عدم انتصاب در سمت های مدیریتی دانشگاه(معاونت
دانشگاه، ریاست یا معاونت دانشکده ها،مدیریت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی،ریاست یا
معاونت شبکه بهداشت درمانی، ریاست یا معاونت بیمارستان ، مدیریت گروه، ریاست بخش
و....).
4- عدم عضویت در شوراها وکمیته های وزارت بهداشت و
دانشگاههای علوم پزشکی،هیئت های بورد تخصصی و فوق تخصصی، ریاست و دبیری همایشهای
علمی و عضویت در هیئت مدیره انجمنهای علمی تخصصی
5- عدم موافقت با ماموریت های آموزشی و فرصت های
مطالعاتی
6- تقلیل یا قطع پاداش های مالی و کارانه
بیمارستانی
7- جابجایی محل خدمت پزشکان مشمول خدمات قانونی
8- آماده به خدمت نمودن پزشکان و کارکنان غیر هیئت
علمی موضوع ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات اداری
9- اعمال مجازات های بندهای ج (کسر حقوق و فوق
العاده شغل یا عناوین مشابه) و د ( انفصال موقت از یک ماه تا یک سال ) و ماده 9
قانون رسیدگی به تخلفات اداری با رعایت ماده 12 آن قانون
|