به گزارش روز یکشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیش از یک دهه است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی (راد) را انجام میدهد.
پیش از این در سالهای ۹۰-۸۹ و ۹۴-۹۳ دو دوره رتبه بندی آموزشی به صورت رسمی انجام شد و سومین دوره آن برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی انجام شد.
از جمله رویکردهای جدید این دوره نسبت به دورههای قبل را میتوان از «توجه به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاستها و برنامههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی»، «توجه به نظر دانشگاهها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی»، «رتبه بندی در حیطههای مختلف و توجه به رتبه بندیهای تخصصی و زیر حیطه ها» نام برد.
همچنین «تاکید بیشتر بر برون دادها و دستاوردهای حوزه آموزش به جای نگاه فرایندی»، «ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازیها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاهها»، «حداکثر استفاده از دادهها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت»، «اجتناب از رقابتهای ناگوار و تشویق فعالیتها و همکاریهای درون منطقهای» و «توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی و بهبود زیرساختهای آموزشی» از دیگر رویکردهای جدید این رتبه بندی است.
از جمله اهداف رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در سال ۱۳۹۸ میتوان ایجاد رقابت سالم و سازنده بین دانشگاهها، نگاه مترقی تر و علمی تر به رتبه بندی با رصد عملکرد دانشگاهها، شناساندن نقاط ضعف و قوت دانشگاهها در زمینه آموزش، مقایسه دانشگاهها، ترسیم نقشه راه دانشگاهها، هدایت دانشگاهها به سمت مأموریتها، الگوسازی، به کارگیری شاخصهای نوآوریهای ارتباطی را بیان کرد.
همچنین این دوره از رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی سال ۱۳۹۸ ویژگیهای متعددی دارد:
۱. توجه به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاستها و برنامههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی
۲. توجه به نظر دانشگاهها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی
۳. رتبه بندی در حیطههای مختلف و توجه به رتبه بندیهای تخصصی و زیر حیطهها
۴. تاکید بیشتر بر برون دادها و دستاوردهای حوزه آموزش به جای نگاه فرایندی
۵. ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازیها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاهها
۶. حداکثر استفاده از دادهها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت
۷. اجتناب از رقابتهای ناگوار و تشویق فعالیتها و همکاریهای درون منطقهای
۸. توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی و بهبود زیرساختهای آموزشی
۹. مشارکت گسترده و متعهدانه دانشگاهها، مدیران آموزشی ستاد در تدوین شاخصها و در جمع آوری دادهها
۱۰. اجرای رتبه بندی بر بستر وب با طراحی سامانه راد با توجه به شرایط خاص همهگیری کووید ۱۹
۱۱. تدوین شاخصها بر مبنای حیطههای مختلف، ابعاد برجسته دانشگاهی و بستههای تحول آموزش
در این دوره از رتبه بندی مطابق اهداف از پیش تعیین شده و ویژگیهایی که تعریف شدند، ابتدا تمامی شاخصهای ممکن که بتواند نمایانگر عملکرد دانشگاهها در حوزه آموزش باشد فهرست شد. مجموعه شاخصهای پیشنهادی دانشگاهها با توجه به تجربه انجام دو دوره رتبه بندی دانشگاهها نیز در مجموعه شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفت.
از مجموع شاخصهای مورد بررسی، تعداد ۱۸۴ شاخص پیشنهادی احصا شد. با مطالعه مستندات مرتبط با دانشگاههای دارای مأموریت مشخص، مرور دانشگاههای معتبر دنیا و تدوین شاخصهای تأثیرگذار، تعداد ۱۰ شاخص در حوزه عملکردی، تعداد ۶۴ شاخص در حیطه اهداف بستههای تحول و تعداد ۴۹ شاخص در خروجیهای تأثیرگذار توسط تیم راد نهایی شد.
نتایج نهایی رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی در سه حوزه متفاوت الف) نتایج رتبه بندی آموزشی دانشگاهها / دانشکدههای علوم پزشکی در ارتباط با خروجیهای تأثیرگذار، ب) نتایج رتبه بندی دانشگاهها / دانشکدههای علوم پزشکی در حوزه عملکردی و ج) نتایج رتبه بندی دانشگاهها / دانشکدههای علوم پزشکی در پیاده سازی بستههای تحول و نوآوری آموزش ارائه شده است.
نتایج رتبه بندی آموزشی دانشگاهها
این خروجیها شامل: دانشگاه اخلاق مدار، دانشگاه در تراز بینالملل، دانشگاه پاسخگو به جامعه، دانشگاه رسالت مدار و مأموریت گرا، دانشگاه مرجع، دانشگاه پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم است.

نتایج رتبهبندی دانشگاهها
دانشکدههای علوم پزشکی در حوزه عملکردی نیز در شاخصهای مورد بررسی در حوزه عملکردی منعکس کننده گستره عملکرد آموزشی دانشگاهها و میزان اثربخشی اقدامات، فرایندها و برنامهریزی های دانشگاه در جهت ارتقای کیفیت آموزش است.
همچنین نتایج رتبه بندی آموزشی در دانشگاههای همتا بر اساس مرکز کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای بزرگ منتشر شده است.
جداول دانشگاههای برتر در سایر رتبههای مورد بررسی در سامانه راد معاونت آموزشی وزارت بهداشت قابل دسترسی است. متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر به این سامانه مراجعه کنند.