هدف اعتباربخشی ملی بیمارستانهای ایران ارتقای کیفی و کمی ارائه خدمات تشخیصی درمانی ومراقبتی به بیماران میباشد .
فرایند اعتباربخشی دردهه اخیر دنباله رو برنامه ارزشیابی بیمارستانهاست که درطی چندین سال با اخذ نظرات تخصصی وکارشناسی از مجریان بیمارستانی ومتولیان امر اعتباربخشی چندین بار مورد بازنگری وارتقاء قرار گرفته واکنون نسل چهارم اعتباربخشی دربیمارستانهای ایران تجربه میگردد.
هدف اصلی نسل چهارم اعتباربخشی بهبود خدمات مراقبت سلامت جهت مراجعه کنندگان اعم از سرپایی وبستری است .این هدف متعالی از ۴ طریق قابل حصول است
۱: مدیریت راهبردی
۲: کارگروهی
۳:اخلاق حرفه ای
۴ بیمارمحوری
دربهمن ماه سال 1398 هنگامیکه مجموعه عظیم آموزشی ودرمانی امام رضا (ع) آماده انجام اعتباربخشی دوره ای توسط تیم ارزشیابی وزارت متبوع می گردید، بروز شرایط بحرانی وباورنکردنی بیماری کرونا برنامه اعتبار بخشی مرکز را مانند صدها وهزاران پروژه وبرنامه دیگر متوقف وشرایط فوق العاده ویژه ای دراداره امور مرکز و نحوه پذیرش وارائه مراقبت به بیماران رقم زد .این امر سبب ایجاد تاخیر یکساله درموعد ارزشیابی بیمارستان امام رضا (ع) گردید.
تبدیل مجتمع امام رضا(ع) از ابتدای اسفند 1398 به عنوان اولین ، مهمترین وبزرگترین سانتر تخصصی غرب کشور در مدیریت ودرمان بیماری کرونا که درطی مدت مذکور خدمات ارزشمند وبی بدیلی به شهروندان و بیماران ارائه نموده که ماحصل آن پذیرش بیش از ۱۰۹۴۰ نفر بیمار بستری و ۱۵۲۱۰ نقر بیمار سرپائی کوویدی( تاپایان شهریور۱۴۰۰) می باشد.
علیرغم بروز بحران کرونا و تاثیرات فراوان در اداره بیمارستان ، تلاش پرسنل ، پزشکان و حوزه مدیریتی مضاعف و دوچندان گردید بطوریکه توامان 4 محور در دستور کار قرار داشت : فعالیت جاری بیمارستان دردرمان وپذیرش بیماران عادی ، ارائه خدمات به بیماران کرونایی ، تکمیل پروژه های متعدد موجود درمرکز وحفظ آمادگی جهت انجام اعتبار بخشی دوره ای.
تفاوت بارز حفظ آمادگی این دوره اعتبار بخشی با همه دورهای قبلی درچند نکته خلاصه می گردد :
*آموزش مجدد سنجه ها واستانداردهای اعتبار بخشی جهت کلیه واحدهای هدف
*کاهش و حذف مستندات غیرضروری
*تاکید بر اجرای صحیح فرآیند ها ، خط مشی ها وروش های اجرایی
*نظارت و پایش مستمر سنجه ها واستانداردها
* باز خورد وگزارش پایش ها به متولیان ومسئولین جهت اطلاع وآگاهی از ایرادات
*عملکرد ارزشمند دربحران بیماری کرونا
* دخالت مستقیم وپای کاربودن مدیران ارشد درکلیه مراحل اماده سازی ، استقرار واجرای اعتباربخشی.
بدون شک کسب این موفقیت مرهون تلاش شبانه روزی تک تک نیروهای این مرکز اعم از کادر فداکار بالین ،پزشکان ،پرستاران ونیروهای کمک پرستار و خدمات و پرسنل پاراکلینیک ، پشتیبانی ، اداری وحوزه های مختلف این مجموعه بزرگ می باشد که درشرایط سخت کووید ۱۹ و مشکلات اقتصادی، واژه ایثار را معنای عینی بخشیدند.
حمایتهای دلسوزانه رییس محترم دانشگاه ومعاونین محترم و تلاش و مدیریت دوستان و برادران عزیزم جناب آقای دکتر سروش درمقام مدیرعامل محترم وقت و جناب آقای دکتر بیدهندی مدیرعامل محترم فعلی مسیرحرکت و دستیابی به این نتیجه ارزشمند را همیشه همواره نموده واین امر برکسی پوشیده نیست وسپاسگزار این عزیزان هستیم
.
درپابان لازم به یادآوری است کسب درجه یک برتر دربرنامه ملی اعتبار بخشی بیمارستانهای ایران ازچند لحاظ حائز اهمیت می باشد.
1.کسب درجه یک برتر ازابتدای راه اندازی بیمارستان امام رضا (ع) تاکنون برای اولین بار اتفاق افتاده است
2.کسب درجه یک برتر توسط بیمارستان امام رضا (ع) تاکنون در هیچ یک از بیمارستانهای استان کرمانشاه درطی دهه های اخیر سابقه نداشته است.
3.مرکز امام رضا (ع) اولین بیمارستانی است که درمنطقه غرب کشور موفق به کسب درجه یک برتر گردیده است
4. درحال حاضر از تعداد 1023 بیمارستان کشور کمتر از 20 بیمارستان موفق به کسب درجه یک برتر گردیده که عمدتا مربوط آن مراکز واستانهای برخودار می باشد .
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
مقاله ای از محمود کاظمی
معاون توسعه وبرنامه ریزی مجتمع بیمارستانی امام رضا ( ع)