اخبار

نتیجه یک تحقیق علمی/ مصرف تخمه بعد از غذا یکی از دلایل اصلی چاقی است

اجرای طرح مرکز مطالعات آینده‌نگر (کوهورت) در استان کرمانشاه با هدف بررسی عوامل خطر مرتبط با بروز سرطان‌ها مخصوصا سرطان مری و سایر بیماری‌های مزمن و غیر واگیر که از سال ۹۳ تاکنون در حال اجراست به نتایجی منجر شده که ثابت می‌کند مصرف (استمراری) تخمه به همراه نان و برنج زیاد از دلایل چاق شدن است.

اجرای طرح مرکز مطالعات آینده‌نگر (کوهورت) از ۲۱ آبان ۹۳ در شهرستان روانسر کرمانشاه آغاز و اسفند همان سال وارد مرحله اجرایی شد؛ بر اساس تحقیقات این طرح که همچنان در حال اجراست ثابت شده مصرف تخمه پس از غذا یکی از دلایل اصلی چاقی جامعه هدف است.

طرح کوهورت روانسر با هدف ارزیابی بیماری‌های غیرواگیر با هماهنگی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ۱۵ سال قبل تاکنون به صورت پیوسته ادامه دارد.

مرحله اول طرح Cohort Study کوهورت (مطالعه هم گروهی) بزرگسال و جوانان در شهرستان روانسر دی ماه سال ۹۷ با موفقیت به پایان رسید.

در این مرحله تمام آزمایش‌های کبدی، قند خون، چربی خون، تیروئید و معاینات پزشکی، پرسشگری‌های متعدد در زمینه‌های عمومی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی، وضعیت تغذیه‌ای، سلامت خانوار و سابقه بیماری، نمونه‌های پوست، مو و ادرار، تراکم استخوان و عضلات از تمام مراجعه‌کنندگان گرفته شد و بر اساس داده های نهاد ذیربط مردم شهرستان روانسر همراهی خوبی با کارشناسان و متخصصان داشتند.

کوهورت یا همگروه؛ مطالعه روی گروهی با خصوصیت مشترک در طول دوره زمانی است که به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد لذا برای نتیجه دقیق در مطالعه هم گروهی، گروهی از افراد مواجهه یافته با گروهی از افراد مواجهه نیافته باهم تطابق داده می‌شوند.

۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید