اخبار

محققان علوم پزشکی کرمانشاه آب فاضلاب را برای کشاورزی و دیگر مصارف قابل استفاده کردند

دکتر «مسعود مرادی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که کل دنیا را تحت تأثیر خود در آورده آلاینده های نوظهور است. افزایش جوامع انسانی و پیشرفت صنعت باعث شد یک سری آلاینده های نوظهور وارد طبیعت شوند که بعدها مشخص شد این آلاینده ها باعث مشکلات و بیماری‌های جدیدی می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات آلاینده‌های نوظهور برخلاف آلاینده‌های متعارف در غلظت بسیار پایین هم در حد نانوگرم در لیتر می‌توانند باعث ایجاد بیماری شوند.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: در تمام خانه‌ها آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد. آنتی‌بیوتیک ها در داخل کبد در حدود ۳۰ درصد آن تبدیل به مواد دیگر می‌شود و ۷۰ درصد آن توسط برون روی انسانی وارد سیستم فاضلاب می‌شود که پس از آن وارد سیستم‌های آبی و وارد چرخه غذایی می‌شوند.

وی یادآور شد: در ایران در مجموع ۳۲ میلیارد متر مکعب فاضلاب تولید می‌شود. از تصفیه فاضلاب می‌توان آب برای کشاورزی، باغات و حتی آب شرب استفاده کرد. اکنون در چند کشور از تصفیه فاضلاب آب شرب به دست می‌آید.

دکتر مرادی گفت: باتوجه به اینکه در تصفیه فاضلاب از میکروب‌ها برای تصفیه استفاده می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌ها که آلاینده‌هایی بسیار مقاوم هستند از بین نمی‌روند.

وی عنوان کرد: یکی از روش‌هایی که به تازگی مورد توجه قرار گرفته روش اکسیداسیون پیشرفته برای از بین بردن آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین است که در دنیا در اشل آزمایشگاهی در حال انجام است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: محققان ما در مطالعه انجام شده از فاضلاب شبیه‌سازی شده استفاده کرده و با روش اکسیداسیون پیشرفته در عرض نیم ساعت این اکسیدان توانست آلاینده را حذف کند.

وی اضافه کرد: یکی از نکات جالب توجه در مطالعه ما بعد از استفاده‌های مجدد بازخواست خود را حفظ کرده بود می توان دوباره از آن استفاده کرد.

دکتر مرادی در پایان گفت: از پساب تولید شده از روش اکسیداسیون پیشرفته می‌توان برای کشاورزی و مصارف دیگر استفاده کرد.

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید