اخبار

کرمانشاه با ۳۳۹ مورد پیوند سلول‌های بنیادی در رتبه سوم کشور قرار دارد

دکتر «کامران منصوری» در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: از سه دهه قبل که توجه ویژه ای به حوزه سلول های بنیادی در کشور شد ، ایران بعد از آمریکا دومین کشور دنیا از لحاظ کارآزمایی بالینی در حوزه سلول های بنیادی است.

وی افزود: هم اکنون ۱۵ مرکز سلول درمانی در کشور وجود دارد که مجهز به اتاق پاک هستند ، همچنین هشت دسته بیماری نیز تاکنون مجوز درمان با سلول های بنیادی را گرفته اند.

این پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش بینی می شود که بعد از ارزیابی اولیه این تعداد به ۲۲ دسته بیماری برسد ضمن اینکه درمان ها تحت پوشش بیمه ها نیز قرار گرفته اند.

منصوری ادامه داد: هم اکنون در بیماری هایی مانند فلج ها، دستگاه گوارش ، انواع زخم های دیابت و سوختگی و نیز بیماری مفاصل با روش تزریق سلول های بنیادی درمان انجام شود.

وی توضیح داد که تزریق سلول ها بنیادی با همکاری مراکز پیوند مغز استخوان انجام می شود تا مانع عارضه رد پیوند شود.

منصوری با بیان اینکه از سال ۱۳۸۷ فعالیت در حوزه سلول های بنیادی شروع شده است، افزود: همان سال موفق شدیم سلول های بنیادی را از پوست جدا کنیم ضمن اینکه مغز استخوان و بند ناف دیگر منابع استخراج سلول های بنیادی هستند و حتی از پرده جفت نیز برای درمان انواع زخم ها می توان استفاده کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: در کرمانشاه تزریق ترشحات سلول های بنیادی برای درمان کرونا انجام شده که نتایج خیلی خوبی نیز داشته است به عنوان نمونه یک نوزاد سه ماهه مبتلا به کرونا بر ای اولین بار در جهان با سلول های بنیادی در کرمانشاه درمان شد.

منصوری همچنین از درمان فیبروز ریه با سلول های بنیادی خبر داد و گفت: تاکنون چهار بیمار که به دستگاه اکسیژن وابسته بودند با تزریق سلول های بنیادی به زندگی عادی بازگشته اند.

درمان آسیب های مفاصل زانو و نیز زخم های دیابتی و مقاوم به درمان دیگر مواردی بود که به گفته منصوری با سلول های بنیادی در کرمانشاه درمان شده اند، وی توضیح داد: تا کنون بالای ۲۰ مورد کاندیدای قطع عضو داشته ایم که با کمک سلول های بنیادی از قطع عضو آنها جلوگیری شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص هزینه های درمان با سلول های بنیادی نیز گفت: هزینه درمان در بیمارستان های خصوصی زیاد است و از ۱۵۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می شود اما هزینه در بخش دولتی حداکثر ۵۰ میلیون تومان می شود و اینکه بیمار باید توسط فوق تخصص برای درمان ارجاع داده شود.

منصوری در پایان گفت: در حوزه درمان سلول های بنیادی درحال حرکت به سمت محصولات عاری از سلول هستیم و فقط ترشحات سلول تزریق می شود، به گفته وی مرکز سل تراپی بیمارستان گلستان کرمانشاه فعال است ضمن اینکه درمان در بیمارستان های امام رضا و طالقانی نیز انجام می شود.

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید