اخبار

با کنترل فشارخون طولانی تر زندگی کنید

فشارخون, زندگی، کنترل

هر ساله 17 ماه می (28 اردیبهشت) به عنوان روز جهانی فشارخون  نامگذاری می گردد و همین امر بهانه ای برای اطلاع رسانی جهانی در خصوص اهمیت این بیماری و اندازه گیری مستمر فشارخون به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن است. شعار امسال این روز: «فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید و با کنترل آن طولانی تر زندگی کنید»  می باشد.
دکتر شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:  طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، فشارخون بالا حدود یک میلیارد و دویست و هشتاد میلیون نفر از افراد 30 تا 79 ساله جهان را تحت تاثیر قرار داده است در حالیکه نزدیک به 46 درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند. همچنین کمتر از نیمی از این بیماران (42 درصد) درمان شده اند و فقط یک پنجم این بیماران (21 درصد) فشارخون با کنترل مطلوب دارند.

 

وی اظهار داشت : فشارخون بالا عامل 40٪ مرگ ها در بیماران دیابتی و 53٪ مرگ های ناشی از بیماریهای قلبی و سکته های مغزی می باشد و شواهد نشان داده اند که کاهش فشارخون حدود 35 تا 40٪ خطر سکته های مغزی و 20 تا 25٪ خطر سکته های قلبی را کاهش می دهد. 

 

رئیس مرکز بهداشت استان بیان کرد :نکته مهم در بیماری فشارخون بالا، بدون علامت بودن این بیماری و بی اطلاع بودن افراد مبتلا، از بیماری خود و همچنین عدم درمان صحیح و کنترل آن می باشد. به همین دلیل این بیماری به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می شود، در حالی که فشارخون می تواند به سادگی در منزل و یا در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت شناسایی شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد: در سال گذشته پویش ملی سلامت با هدف غربالگری دو بیماری مهم فشارخون بالا و دیابت برای افراد 18 سال و بالاتر در استان کرمانشاه انجام شد که نتایج این پویش قابل تامل بود؛ از جمله اینکه بالغ بر 60 هزار نفر بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شدند که اکثریت آنها از بیماری خود مطلع نبودند.
 
وی همچنین افزود: نزدیک به 250 هزار نفر از افراد غربالگری شده در مرحله پیش فشارخون بالا بودند که اگر این افراد سبک زندگی سالم را در پیش نگیرند متاسفانه مبتلا به بیماری فشارخون بالا خواهند شد.

 

دکتر شکیبا در ادامه گفت: انتظار می رود در جهت محقق شدن اهداف  شعار امسال و در راستای افزایش آگاهی عمومی، کارکنان بهداشتی درمانی، بر ارائه آموزش های لازم  شامل: روش صحیح اندازه گیری فشارخون، نحوه مراقبت، شیوه زندگی سالم، کاهش وزن و BMI، برنامه منظم فعالیت بدنی، تغذیه سالم، کاهش میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی، ترک مصرف دخانیات و الکل، خواب شبانه با کیفیت، مهارت های کنترل استرس و پایبندی به درمان اهتمام ورزند.

وی تاکید کرد: اندازه گیری مرتب فشارخون هم در افراد سالم و هم بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار است  بنابراین ضرورت توجه بیش از پیش  مردم به «کنترل فشارخون در منزل» بعنوان یکی از روشهای بسیار موثر توصیه می گرددد. البته شرط لازم آن این است که افرادی که فشارخون خود و اعضای خانواده  را در منزل اندازه گیری و کنترل می کنند دارای دستگاههای سنجش فشارخون کالیبره با دقت اندازه گیری مناسب بوده و به روش صحیح و دقیق اندازه گیری آگاه و از میزان فشارخون  و مفهوم آن مطلع باشند.
دکتر شکیبا در پایان بیان کرد: بدیهی است که پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان در سطح یک ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، بعنوان خط مقدم مدیریت این بیماری و عوامل خطر بیولوژیک آن آماده خدمت رسانی به هم استانی های عزیز هستند.
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید