اخبار

کودکان کرمانشاهی با نقاشی به دخانیات «نه» گفتند

کودکان کرمانشاهی,  نقاشی,  دخانیات

مسابقه نقاشی «نسل بدون دخانیات» به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مدارس استان از پنجم خرداد ماه آغاز شده و تا ۱۵ این ماه ادامه دارد. در این مسابقه دانش‌آموزان برداشت های خود از دخانیات را به تصویر کشیده‌اند و به مواد دخانی «نه» گفته‌اند.

به گزارش ایرنا؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این ارتباط، حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات را حق و مسوولیت همگانی دانست و گفت: مسابقه نقاشی «نسل بدون دخانیات» در مدارس استان در همین راستا برگزار می‌شود.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳١ ماه می مصادف با ۱۱ خرداد، اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان، پیرامون شعار سازمان جهانی بهداشت، با هدف ارتقای سطح آگاهی جامعه جهانی در مورد مضرات و اثرات زیانبار مصرف محصولات دخانی و مواجهه با دود دست دوم و پیشگیری از مصرف دخانیات انجام می شود.

وی اظهار کرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای پویش روز جهانی بدون دخانیات، «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» است و در همین راستا شعار ملی تحت عنوان «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» تعیین شده است.

مصرف دخانیات سالانه ۶۰ هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند که ۸۴ درصد آن در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند و همچنین در هر چهار ثانیه یک نفر بر اثر استعمال دخانیات در دنیا می میرد، افزود: مصرف دخانیات سالانه موجب هشت میلیون مرگ در جهان می شود که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن به دلیل مواجهه با دود دست دوم دخانیات رخ می دهد و این میزان مصرف بیش از یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار ضرر اقتصادی برای کشورهای جهان به همراه دارد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه سالیانه ۶۰ هزار نفر در کشور هم بر اثر مصرف و مواجهه با دود دخانیات جان خود را از دست می دهند، گفت: مصرف دخانیات سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش سلامت کشور تحمیل می کند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم صرف خرید سیگار و تنباکو می شود و این در حالی است که اختصاص زمین های حاصلخیز کشاورزی به کشت توتون که در بلندمدت موجب تهدید امنیت غذایی، مسمومیت و فقر منابع خاک کشور می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تشکیل تیم های مشترک بازرسی برای نظارت بر اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با تاکید برممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی کرمانشاه خبر داد و تصریح کرد: ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اجرای برنامه بیمارستان های بدون دخانیات در استان، جمع آوری قفسه های تبلیغاتی فروش محصولات دخانی در صنوف مرتبط شامل سوپرمارکت ها، خواروبارفروشی و هایپرمارکت ها، پیگیری پلمب قلیانسراها در استان، کمک به ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت، انجام تبلیغات محیطی از طریق نصب بنر و رسانه های آموزشی در مکان های پر تردد شهر بخشی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمانشاه است.

دکتر شکیبا تقدیر از متصدیان نمونه از اقدامات هدفمند در راستایی کاهش مصرف محصولات دخانی و برگزاری برنامه های والد، کودک و جشنواره های فرهنگی و آموزشی با شعار «به خاطر فرزندم، خانه پاک از دود دخانیات می سازم» را نیز از اقدامات در راستایی اگاهی سازی خانواده ها دانست و گفت: هماهنگی برای تقویت ارایه خدمات مشاوره و ترک دخانیات در مراکز خدمات جامع سلامت و نیز حمایت و تقویت مشارکت سازمان های مردم نهاد در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و مطالبه گری از دیگر اقدامات در پاکیزه سازی جامعه از مواد دخانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ییان اینکه برنامه های هفته ملی دخانیات از پنجم تا یازدهم خرداد در کشور و استان برگزار می شود افزود: روز شنبه پنجم خرداد ماه به نام " حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ ضامن نسل بدون دخانیات "، یکشنبه ششم خرداد به نام " حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با ترویج اماکن عاری از دخانیات "، دوشنبه هفتم خرداد به نام " حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ با قوانین بازدارنده و موثر " و سه شنبه هشتم خرداد به نام " حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات نام گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه نهم خرداد به نام " حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از تولید و فروش سیگار الکترونیکی و محصولات نوپدید دخانی "، پنجشنبه دهم خرداد به نام " حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با آموزش و توانمندسازی همگانی در برابر دخانیات، و جمعه یازدهم خرداد هم به نام " حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات با آموزه های دینی " نام گذاری شده است در پایان گفت : در صورت مشاهده تخلف استعمال دخانیات در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی با شماره ۱۹۰ تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت توسط بازرسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی پیگیری لازم به عمل آید.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد که از این میزان جمعیت ۳۷۱ هزار نفر دانش آموز است.

۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید