اخبار

مردان نسبت به بیماری خود کم توجه هستند/سلامت آنها بحرانی خاموش در دنیا

مردان نسبت به بیماری خود کم توجه هستند/سلامت آنها بحرانی خاموش در دنیا
معاون بهداشتی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مردان پیشگیری از بیماری را با شان و منزلت خود مغایر می دانند وکمترین وقت را به سلامت خود اختصاص می دهند؛ گفت: متاسفانه این باورهای غلط، به راحتی شرایط را برای ایجاد بیماری و عوامل خطر فراهم ساخته و کیفیت زندگی آنهارا به خطر می اندازد.

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی استان، به مناسبت هفته ملی سلامت مردان (24 تا 30 خردادماه) در گفتگو بامیز خبر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اهمیت سلامت مردان گفت: مردان نیمی از جمعیت کشور هستند و از طرفی بار اصلی اقتصاد و معیشت خانواده بر دوش آنهاست، بنابراین کاهش سلامت آنها می تواند سلامت خانواده و جامعه را به نحوی متضرر ‌کند.

 وی با اشاره به اینکه بحران سلامت مردان در تمام دنیا به عنوان یک بحران خاموش سلامت تلقی شده گفت: متاسفانه مردان در تمام گروه های سنی نسبت به زنان، توجه کمتری به سلامت خود دارند،کمتر به پزشک مراجعه نموده و انجام چکاپ های سالیانه و دریافت خدمات سلامت را کارهای فانتزی و زنانه دانسته و نسبت به آن بی توجه هستند ؛همین امر باعث شده بسیاری ازبیماری ها در مردان دیر تشخیص داده شود

 دکتر شکیبا گفت: مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند علاوه بر این، بروز رفتارهای پرخطر از جمله مصرف الکل، مواد مخدر ودخانیات ، عدم رعایت مسائل ایمنی هنگام کار و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در مردان نسبت به زنان بیشتر است و این عوامل در مجموع، موجب شده است  که مرگ و میر مردان نسبت به زنان بیشتر باشد.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که باید آگاهی، نگرش و عملکرد مردان در خصوص سلامت ارتقا یابد ومردان را نسبت به عوامل خطری که سلامت و جان آنها را تهدید می‌کند حساس کرد. در همین راستا یک هفته در سال با عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به جابجایی زمانی این هفته ملی گفت: پیش از این ، اول تا هفتم اسفندماه هرسال به عنوان هفته ملی سلامت مردان شناخته می شد اما با توجه به اینکه هفته جهانی سلامت مردان روزهای 24 تا 30 خرداد را شامل می‌شود در نهایت هفته ملی هم به این زمان موکول شده است. 

وی افزود:  از امروز (24 خردادماه) هفته ملی سلامت مردان با شعار «مردان سالم؛ ایران قدرتمند و جوان» آغاز شده و تا 30 خردادماه ادامه دارد.

دکتر شکبیا به نامگذاری روزهای این هفته هم اشاره و تصریح کرد: از 24 تا 30 خرداد به ترتیب با عناوین«پیشگیری و تشخیص به هنگام ناباروری در مردان»،«سواد سلامت، فرزندآوری و سلامت مردان»،«طب ایرانی و سلامت مردان»،«مواجهات شغلی و سلامت باروری در مردان»، «سرطان‌های شایع در مردان»، «کمر درد و بیماری‌های شغلی در مردان» و «حوادث جاده ای، از کارافتادگی و مرگ و میر مردان» نامگذاری شده است. امید آن است که  درارتقا سلامت جسمی ،روانی واجتماعی مردمان سرزمینمان موفق باشیم .
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید