اخبار

نکات مهم بهداشتی ذبح دام و مصرف گوشت در عید سعید قربان

نکات مهم بهداشتی ذبح دام و مصرف گوشت در عید سعید قربان


دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان ،به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با تاکید بر اینکه باید توصیه های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان مورد توجه جدی قرارگیرد گفت: مردم از هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه و مراکز مشخص شده، خودداری کنند و دام را از میادین تحت نظارت اداره دامپزشکی خریداری نمایند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر شکیبا عنوان کرد: گوشت قربانی جهت از بین رفتن ویروس ها و میکروب های احتمالی باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال در دمای ۴ درجه سانتی گراد بماند‌ و سپس مصرف شود.

وی تاکید کرد:از هرگونه تماس بدون وسائل محافظت شخصی ( شامل دستکش، عینک، چکمه، گان، وعینک) با دام، له کردن کنه بر روی بدن دام و خرید گوشت های بین جاده ای یا ذبح شده و آویزان شده در کنار جاده ها، خیابان ها، و حاشیه شهر ها اکیدا خودداری کنند.

دکتر شکیبا با عنوان اینکه به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید گفت: کنه های ناقل تب کریمه کنگو عمدتا روی بدن دام هستند و دست زدن به این کنه ها می تواند موجب انتقال این بیماری شود.

وی تاکید کرد:حتما شستشوی لاشه ،ابزار و تجهیزات استفاده شده در ذبح دام با آب سالم صورت پذیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه در پایان از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هر مورد ذبح غیربهداشتی دام و یا خرید و فروش غیرمجاز آن در سطح شهر به شماره ۱۹۰ گزارش دهند.

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید