اخبار

گزارش خبرگزاری فارس در خصوص نتیجه یک طرح تحقیقاتی نشان داد:

زهر ماری که شفاست!

زهر مار


زهر ماری که شفاست!
در حال حاضر پژوهش‌هایی روی سم مارهای گوناگون برای کشف خواص ضدسرطان و تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید در حال انجام است که در این مورد یکی از اعضای هیئت‌علمی گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مؤثر بودن زهرمار افعی ایرانی بر سرطان سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، زهرمار، مایعی روغنی شکل است که بر حسب نوع مار، به رنگ سفید تا زرد پررنگ، شفاف یا کدر و اندکی اسیدی است. سم مار مخلوطی از مواد پیچیده پروتئینی با خواص سمی و آنزیمی و مواد غیرپروتئینی است. حدود ۲۶ نوع آنزیم در سم مارها وجود دارد. در حدود ۹۰ تا ۹۲ درصد از وزن خشک سم را مواد پروتئینی تشکیل می‌دهند که برخی از آن‌ها روی دستگاه عصبی تأثیر می‌گذارند؛ برخی تراوایی غشای یاخته را تغییر می‌دهند و بعضی دیگر موجب تخریب تارهای ماهیچه‌ای می‌شوند.

در حال حاضر پژوهش‌هایی روی سم مارهای گوناگون برای کشف خواص ضدسرطان و تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید در حال انجام است تا با بهره‌گیری از سم یک نوع مار کشنده بتوانند جان هزاران بیمار را از مرگ نجات دهند؛ به‌عنوان مثال زهرمار افعی ایرانی برای توسعه عوامل شیمی‌درمانی جدید مفید است؛ بنابراین از پروتئین‌های زهرمار می‌توان برای درمان سرطان‌ها و بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

سرطان معده؛ چهارمین سرطان شایع دنیا

آن‌گونه که فوزیه خانی عضو هیئت‌علمی گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به خبرنگار فارس، گفت: آمارهای کنونی سرطان معده را به‌عنوان چهارمین عامل اصلی مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در سراسر جهان نشان می‌دهد. متأسفانه در آن میزان بقای متوسط کمتر از ۱۲ ماه برای مرحله پیشرفته است. در واقع کارسینوم یا سرطان معده به‌عنوان یک بدخیمی باقدرت تهاجمی بالا و یک مشکل بهداشتی جهانی شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: باوجوداینکه سرطان معده در جمعیت جوان کمتر دیده‌ می‌شود ولی هر ساله ۹۹۰ هزار نفر در سراسر جهان مبتلا به سرطان معده‌ تشخیص داده می‌شوند، از این تعداد حدود ۷۴۸ هزار نفر آن‌ها می‌میرند. سرطان معده چهارمین سرطان شایع و دومین علت شایع مرگ‌ومیر ناشی از سرطان‌ها است.
عضو هیئت‌علمی گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: در سرطان معده عوامل زیادی از جمله عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی اثرگذاری هستند؛ بنابراین یک رژیم غذایی مناسب، تشخیص زودهنگام و پیگیری درمان‌های مناسب می‌تواند منجر به کاهش آن شود. ما در این زمینه یک تحقیق اثر ضد تکثیری و سیتوتوکسی زهرمار ایرانی بر سلول‌های سرطانی معده انسان موردمطالعه قرار دادیم.

ادامه خبر را اینجا ببینید

۱۰ تیر ۱۴۰۳ ۰۹:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید