اخبار

هشدار به پدران و مادران!

چه کنم فرزندنم درآینده به سمت مصرف مواد مخدر نرود؟

مواد مخدر
 

مسئول مرکز سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روشهای درست رفتاری و رفع مشکلات در خانواده و تقویت بنیان خانواده را در پیشگیری از ابتلای جوانان و نوجوانان به مصرف مواد بسیار موثر دانست و گفت: این اقدامات نسبت به درمانهای بعد از اتفاق افتادن این مشکل کمک بسیار بزرگ تر و بیشتری خواهد کرد.

 

 دکتر احمدی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی با بیان اینکه افراد زیادی در معرض خطر ابتلا به اعتیاد هستند به نقش خانواده در این خصوص اشاره کرد و گفت: از مهم ترین این افراد،نوجوانان و جوانان کم سن و سالی هستند که رابطه درستی با خانواده ندارند ضمن اینکه با دوستانی ارتباط برقرار می کنند که آنها نیز در محیط درستی رشد نکرده و حمایت روانی درستی ندارند.

وی همچنین افزود: فردی هم که در خانواده ای رشد می کند که مصرف مواد مخدر توسط والدین یا یکی از والدها به صورت کاملاً محسوس انجام می شود و قبح این مسئله در نظر فرد شکسته میشود نیز به شدت در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر است.

مسئول مرکز سلامت روان معاونت درمان دانشگاه با اشاره به اینکه افرادی که در اماکن، محله ها یا مراکزی هستند که دسترسی به این مواد بسیار زیاد است نیز در معرض خطر هستند گفت: البته لزوماٌ هر کسی که در این اماکن باشد دچار اعتیاد نخواهد شد و این باز به خانواده و تربیت فرد بر می گردد .

به گفته وی فرد دچار بیماری های شخصیتی نیز که این هم دوباره به خانواده و نحوه ارتباط گرفتن والد یا فرد و روش تربیتی خانواده بر می گردد هم در معرض ابتلا به مواد مخدر می باشد.

دکتر احمدی با تاکید بر اینکه در یک جمع بندی متوجه خواهیم شد که تربیت فرزند در خانواده در این خصوص بسیار حائز اهمیت است گفت: دوست بودن با فرزند، همراه شدن با او و اینکه در صورت اشتباه با عصبانیت و پرخاشگری با فرزند رفتار نشود بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه بهتر است با رفتار درست و بدون عصبانی شدن به طوری که اشتباه بودن رفتار او را بررسی و فرزندمان را متوجه اشتباهش کنیم تاکید کرد: والدین باید محیطی را در خانه فراهم کنند که نوجوان برای فرار از خانه و خانواده به سمت هر کسی که در جامعه با او به ظاهر خوب برخورد می کند پناه نبرد.

دکتر احمدی با بیان اینکه  سوء مصرف مواد مخدر یکی از چالش های اصلی در سراسر جهان است زیرا همچنان تهدیدی قابل توجه برای سلامت جهانی و رفاه اجتماعی محسوب میشود گفت: روش برقراری ارتباط با فرزند بسیار مهم است و پیشگیری از این موارد خیلی راحت تر و بهتر از درمان است. 

 
دکتر پویان احمدی ضمن یادآوری اینکه شعار امسال روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیر قانونی نیز تحت عنوان "شواهد روشن است، سرمایه گذاری روی پیشگیری" می باشد گفت:به عبارتی خانواده ها بهتر است همانگونه که شعار امسال نیز به پیشگیری توصیه و تاکید بیشتری دارد به عوامل بازدارنده  فرزندان بیش از درمان آن توجه کنند.


وی عنوان کرد:هدف از تعیین این شعار افزایش آگاهی در مورد عواقب مصرف مواد مخدر است که شامل آسیب جسمی و روانی ، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد و مشکلات اجتماعی می شود.

 

 

۱۱ تیر ۱۴۰۳ ۱۱:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید