اخبار

خاصیت‌ معجزه‌وار «زردچوبه» نسخه سرطان را در هم می‌پیچد

زردچوبه , سرطان


دانشیار گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تازه‌ترین بررسی‌های اثر کورکومین بر میزان حساسیت سلول‌های سرطان ملانوم نسبت به شیمی درمانی و استرس شبکه آندوپلاسمی سخن گفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، چالش‌های اصلی در روند شیمی‌درمانی سرطان‌ها، مقاوم شدن سرطان‌ها نسبت به دارو و بروز عوارض جانبی در عملکرد و ساختار بافت‌های سالم بیماران تحت درمان است؛ بنابراین در درمان این بیماران سعی می‌شود با حداقل دُز دارو و کمترین دوره درمان، حداکثر بهبودی در بیماران ایجاد کرد.
تحقیقات در مورد داروهای ضد‌سرطان در دو زمینه کشف داروهای موثرتر و همچنین افزایش کارآیی داروهای موجود ادامه دارد و القا مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی یکی از اصلی ترین مکانیسم‌های این داروهاست.
ملانوما یکی از بدخیم‌ترین سرطان‌های پوست است که اگر در مراحل اولیه درمان نشود، سلول‌های سرطانی به بافت‌های دیگر تهاجم کرده و با تخریب عملکرد و ساختار بافت‌ها، درنهایت می‌تواند موجب فوت بیمار شود. علل بروز ملانوما در معرض زیاد قرارگرفتن مقابل اشعه ماورا‌بنفش خورشید و استعداد ژنتیکی است.
علی قنبری، دانشیار گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تازه‌ترین بررسی‌های اثر کورکومین بر میزان حساسیت سلول‌های سرطان ملانوم نسبت به شیمی درمانی و استرس شبکه آندوپلاسمی سخن گفت.

قنبری
وی اظهار کرد: نشانه اولیه بیماری ملانوما ایجاد خال‌های پوستی با مشخصات ویژه شامل حاشیه دندانه‌دار، نامتقارن، رنگ‌های متنوع و متغییر، ابعاد بزرگ‌تر از ۶ میلی‌متر است و بنابراین در مورد خال‌های معمول هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
دانشیار گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: هر چند که شیوع ملانوما نسبت به سایر سرطان‌ها پایین‌تر است، اما سازمان بهداشت جهانی در گزارش 2024 اعلام کرده که متأسفانه نیمی از مبتلایان به این بیماری در قاره آسیا، جان خود را از دست می‌دهند. با توجه به نازک شدن لایه اوزون جو که موجب می‌شود اشعه ماورا بنفش بیشتری به زمین بتابد و اینکه بیشتر قسمت‌های ایران تحت تابش شدید خورشید قرار دارد، بیم آن می‌رود که شیوع ملانوما و متعاقب آن مرگ و میر آن در کشورمان افزایش شدیدی داشته باشد.

قنبری

وی یادآور شد: در تحقیقی که در آزمایشگاه کشت سلول گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد، با استفاده از ماده گیاهی به نام کورکومین، کارایی داروی ضد سرطان دکاربازین که بطور معمول در درمان ملانوما استفاده می‌شود، افزایش یافت.
قنبری خاطرنشان کرد: کورکومین ماده‌ای از دسته پلی‌فنل‌هاست که رنگ ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زنجبیل را موجب می‌شود.
دانشیار گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده که مصرف کورکومین موجب تقویت عمومی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغز می‌شود. همچنین کورکومین خاصیت ضدپیری و ضدسرطان و پیشگیری کننده بیماری‌های تخریب کننده دستگاه عصبی مانند آلزایمر دارد.
وی افزود: در تحقیق حاضر که در شرایط آزمایشگاهی انجام شد، استفاده همزمان کورکومین و داروی دکاربازین موجب القا مرگ سلولی بیشتری در سلول‌های ملانوما نسبت به استفاده داروی دکاربازین به تنهایی شد. این تحقیق نشان داد که کورکومین از طریق تحریک مسیرهای خاص سلولی، اثر افزایش دهنده کارآیی داروی دکاربازین دارد. بطوریکه در استفاده ترکیبی با کورکومین، با دُز کمتر و در زمان کوتاه‌تر، داروی دکاربازین در سلول‌های ملانوما اثر درمانی خود که همانا حذف این سلول‌هاست را اعمال می‌کند.
وی اضافه کرد: تحقیق حاضر با مساعدت‌های معاونت پژوهشی که بسیاری از مواد و وسایل را در قالب طرح‌های تحقیقاتی در اختیار محققین قرار داد قابل انجام گردانید. همچنین از معاونت آموزشی که فضا و بخشی از وسایل تحقیق را فراهم کرد تشکر و قدردانی دارم.
قنبری اظهار کرد: با پشتیبانی‌های این 2 معاونت و همکاری بی‌شائبه مسئولین دانشکده پزشکی، امید می‌رود که در فاز بعدی مطالعه روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گیرد و در صورت حصول نتیجه مشابه شرایط آزمایشگاهی، در فاز سوم از کورکومین در کارآزمایی‌های بالینی درمان ملانوما استفاده شود. در نهایت، با جمع‌آوری اطلاعات تحقیقات کارآزمایی بالینی، کورکومین می‌تواند به عنوان داروی کمکی برای افزایش عملکرد داروی ضدسرطان دکاربازین به مجامع علمی دنیا معرفی و ثبت شود.

۳۱ تیر ۱۴۰۳ ۰۸:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید