اخبار

فریب تبلیغات قرص چاقی "گلکسی فت" را نخورید

گلکسی فت

رئیس اداره فراورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه با اشاره به تبلیغات دروغین در خصوص قرص چاقی "گلکسی فت" گفت: امروزه استفاده از واژه یا کلمه گیاهی به دست مایه ای برای تبلیغات و فریب مردم و فروش بیشتر محصولات بعضی شرکت ها تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر حمیدرضا ناصری با عنوان اینکه قرص چاقی "گلکسی فت فاقد مجوزهای بهداشتی و برچسب سلامت و اصالت سازمان غذا و دارو می باشد گفت: بنابر ادعای شرکت سازنده، این قرص از ترکیبات طبیعی و گیاهی تشکیل شده است در حالی که بر اساس اطلاعات درج شده روی بسته بندی این محصول در خانم های باردار و افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال منع مصرف دارد و این هشدار با طبیعی بودن محصول همخوانی ندارد.

دکتر ناصری تاکید کرد: حتی اگر  فراورده ای کاملا هم گیاهی باشد دلیلی برای مصرف خودسرانه و بدون قید و شرط آن نیست و باید حتما با مشورت و نظر پزشک متخصص باشد.


وی افزود : در تبلیغات قرص "گلکسی فت" گفته می شود این قرص در کمترین زمان ممکن باعث افزایش وزن می‌شود و حاوی املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است و با مصرف این قرص، سطح انرژی و سرعت متابولیسم سیستم بدن افزایش می‌یابد و اعتماد به نفس فرد را به نحو تحسین برانگیزی بر می انگیزد و ویتامین‌ها ذخیره می‌شوند که به وضوح روشن است که این تبلیغات کاملا اغوا کننده است.

دکتر ناصری با بیان اینکه همچنین این محصول حاوی شکر و.. است افزود:  شرکت سازنده میزان هر یک از ترکیبات و یا نوع ترکیب گیاهی موجود را به تفکیک در فرآورده اعلام نکرده است و به نظر می رسد با توجه به ترکیبات موجود در فرآورده و قند بالای آن ، اضافه وزن، ناشی از افزایش نامتناسب و غیرسالم کالری دریافتی رخ می دهد.

به گفته وی اصولا فرایند تولید یک فراورده بر پایه گیاهی به این صورت است که ماده موثره یک گیاه شناسایی و پس از اثبات تاثیر آن همراه با سایر مواد جانبی به عنوان یک فراورده یا دارو شناخته شده و بعد از این مرحله ماده موثره ممکن است از اسانس یا عصاره همان گیاه و یا به صورت سنتزی تهیه و در تولید انبوه فراورده یا دارو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از واژه کاملا گیاهی ، بدون مواد شیمیایی و... بیشتر جنبه تبلیغاتی و بازاریابی دارد گفت: مصرف کنندگان باید هوشیار باشند و به ترکیبات تشکیل دهنده و میزان موجود در آن بیشتر توجه کنند ضمن اینکه بعضی گیاهان ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که مصرف آنها برای سلامت انسان مضر باشد و یا برخی قسمت های گیاه نباید مصرف شود.

رئیس اداره فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه توصیه کرد: افراد توجه داشته باشند تمامی فرآورده های دارویی و مکمل را صرفا از داروخانه ها تهیه کنند ، حتما در زمان خرید و قبل از مصرف، مجوز های بهداشتی و برچسب سلامت و اصالت فراورده ، تاریخ انقضاء و شرایط نگهداری ، دستور مصرف و موارد منع مصرف را کنترل و رعایت نمایید.

وی همچنین تاکید کرد: افراد از هرگونه مصرف خود سرانه دارو و مکمل جدا خوداری و حتما با پزشک متخصص مربوطه مشورت نمایند ضمن اینکه باید به ترکیبات و مواد جانبی موجود در فرآورده یا دارو و مقدار آنها، شرایط بدن ، سن ، جنس و توصیه و نظر پزشک نیز بسیار توجه شود.

۱ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید