اخبار

پوست درختی که نویدبخش درمان «روماتیسم مفصلی» است

روماتیسم مفصلی


یک پژوهشگر  دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: درخت زبان‌گنجشک از دیرباز در پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های مختلف مؤثر بوده و یکی از بخش‌های مورداستفاده آن، پوست درخت است.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، یکی از مهمترین اختلالات مفصلی که بسیاری از افراد در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک بیماری التهابی مزمن که اغلب مفاصل به خصوص مفاصل کوچک دستان و پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این بیماری، نه تنها تأثیری عمیق بر کیفیت زندگی افراد مبتلا دارد، بلکه می‌تواند عملکرد روزمره آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. علایم شایع شامل درد، تورم، صبحگاهی و سفتی مفاصل هستند که ممکن است تحت تأثیر فیزیکی و روانی فرد قرار گیرند.

درخت زبان گنجشک 1

در این گزارش محمدحسین فرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از اثرات درمانی عصاره پوست درخت زبان گنجشک در مدل حیوانی برروی بیماری روماتیسم مفصلی سخن گفته است.

وی گفت: نام درخت زبان‌گنجشک در طب سنتی ایرانی «لسان العصافیر» است. انتخاب زبان‌گنجشک برای این گیاه به دلیل شکل میوه‌های درخت است بدین ترتیب که میوه‌های خشک و بیضی‌شکلی آن مشابهت با زبان‌گنجشک دارد.

وی افزود: درخت زبان‌گنجشک از دیرباز در پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های مختلف مؤثر بوده و یکی از بخش‌های مورداستفاده آن، پوست درخت است. پوست درخت زبان‌گنجشک در طب بومی و سنتی برخی از سرزمینمان و ملل کاربرد درمانی داشته است.

درخت زبان گنجشک 2

فرزایی خاطرنشان کرد: بیماری روماتیسم مفصلی یا روماتوئید آرتریت یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن بر علیه مفاصل بدن عمل می‌کند و سبب التهاب و آسیب حرکتی و آسیب بافت مفاصل می‌شوند.

وی ادامه داد: در این مطالعه از روش‌های فراکسیناسیون یک عصاره‌گیری از پوست درخت زبان‌انگشت انجام شد و عصاره‌ای غنی از ترکیبات کومارینی به دست آمد.

این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: ترکیبات کومارینی یکی از دسته‌های اصلی ترکیبات طبیعی است که در گیاهان وجود دارد و مسئول بخشی از اثرات دارویی آن‌هاست و باتوجه‌به اینکه در طب بومی و سنتی سرزمینمان ایران درخت زبان‌گنجشک جهت بیماری‌های روماتیسم مفصلی و استئوارتروز کاربرد دیرینه داشته در نتیجه در این پروژه تحقیقاتی اثرات عصاره پوست درخت زبان‌گنجشک را در درمان روماتیسم مفصلی در مدل تحقیقاتی حیوانی مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی تصریح کرد: بدین صورت یک سری مواد مؤثره اولیه از پوست درخت زبان‌گنجشک جدا کردیم و این مواد مؤثره اولیه را در مدل حیوانی و یا حیواناتی که از قبل مبتلا به روماتیسم مفصلی بودند بررسی کردیم و اثرات درمانی خیلی خوب را از این فرآورده گیاهی در مدل حیوانی روماتیسم دیدیم طور یکه سبب بهبود حرکت مفاصل حیوانات بیمار، کاهش التهاب و کاهش درد بهبود فعالیت روزانه آن‌ها شد.

 

درخت زبان گنجشک 3

فرزایی گفت: پژوهش ما نشان داد که اثرات درمانی این فرآورده گیاهی بر روی روماتیسم مدل حیوانی از طریق کاهش پارامترها و مکانیسم‌های التهابی و افزایش عوامل آنتی‌اکسیدان تیو در مفاصل اتفاق می‌افتد.

این پژوهشگر کرمانشاهی در پایان، گفت: در تلاش هستیم در تحقیقات و پژوهش‌های بعدی با تهیه یک برآورده دارویی از این عصاره گیاهی، دارویی جدید در راستای کمک به درمان بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی به دنیای پزشکی معرفی کنیم.

۱۳ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید