گفتگوهای خانوادگی ما در حد رد و بدل کردن اخبار و اطلاعات روزانه است و جای خالی گفتگوهای احساسی در خانواده ها پیداست.
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی گفت :اوقات فراغت به گفته ارسطو وضع ایده آلیست که هر شهروند به دنبال و در آرزوی آن است. و این اوقات لازمه زندگیست.
وی با تاکید بر اینکه مفهوم اوقات فراغت در جامعه ما دچار تغییر شده ، به نحوی که این اوقات با برنامه ریزی فشرده برای کلاس های آموزشی به نوعی شبیه و تکرار تمام اوقات سال است و توجه ویژه بیشتر به سمت بعد تحصیلی - آموزشی فرزند است، افزود : این درحالیست که در کشورهای توسعه یافته اوقات فراغت همراه با فعالیت های گروهی ودسته جمعی و برنامه ریزی فعالیت های اجتماعی همراه با آموزش و کسب مهارت های ویژه است. در این کشورها والدین در زمان فرغت فرزندان بیشتر مرخصی گرفته و سعی می کنند اوقات فراغت را در کنار آنان سپری کنند. درواقع موقعیتی فراهم می شود برای انتقال تجارب در محیط های دلچسپ و شادتر با فعالیت هایی چون سفر ، ارتباط با اقوام و بازخوانی خاطرات و تجارب مثبت والدین از کودکی و زندگی.
مژگان سعیدی گفت :اوقات فراغت باید برای کودک رضایتبخش باشد. حتی اگر ناچار به ثبت نام کودک در کلاسی میشویم این انتخاب باید با رضایت وی و در راستای استعداد و تمایل او باشد نه تبعیت از روند جامعه و یا علائق والدین.
وی به هوش هیجانی اشاره کرده و افزود : در این اوقات باید برای رشد هیجانی فرزندمان بکوشیم و مهارت های اجتماعی وی را افزایش بدهیم . هوش هیجانی دارای مولفه هایی در دودسته درون فردی شامل خودشکوفایی، استقلال و خودآگاهی عاطفی و بین فردی شامل حل مسائل و اگاهی به واقعیت ، سازگازی کنترل تکانه ها و تحمل فشارها ست که در مجموع این مهارت ها باید در کنار هوش تحصیلی فرزند رشد کند و اوقات فراغت بهترین فرصت برای این کار است.
توصیه اکید این مشاور روانشناسی به والدین این است که در این ایام به خود اوقات فراغت بیشتری بدهند ، درکنار کودکان باشند و با آنان گفتگو کنند چون اکنون متاسفانه گفتگوهای خانوادگی ما در حد رد و بدل کردن اخبار و اطلاعات روزانه است و جای خالی گفتگوهای احساسی در خانواده پیداست.