اخبار

لخته خون این افراد را تهدید می کند

لخته خون

لخته‌هایی که باعث جلوگیری از جریان خون به مغز می‌شوند، عامل سکته‌های مغزی و آن‌هایی که جریان خون به قلب را متوقف می‌کنند، عامل حمله قلبی هستند.لخته‌های خون خطرناک بسیار شایع هستند، گاهی اوقات لخته‌ها در قسمت‌هایی از بدن قرار می‌گیرند که خون نیاز به جریان دارد.

دکتر یعقوب باقری متخصص بیماریهای قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه به آسیب پذیرترین افرادی که بیشتر از سایرین در معرض این لخته ها قرار دارند اشاره کرد و گفت: افرادی که اضافه وزن دارند یکی از این افراد هستند زیرا کارشناسان معتقدند که فشار روی سیاهرگ‌های موجود در لگن و پاهای مبتلایان به اضافه وزن رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای تشکیل تومبوز ورید عمقی هستند گفت: با این وجود لخته‌های خون می‌توانند در هر سنی شکل بگیرند به ویژه اگر تعدادی از عوامل خطرآفرین وجود داشته باشند.

دکتر باقری در خصوص افراد سیگاری نیز با بیان اینکه اثر مخرب سیگار تنها روی ریه‌ها نیست بلکه بر رگ‌های خونی نیز تاثیر می‌گذارد گفت: سیگار کشیدن نیز می‌تواند بر گردش خون و توانایی خون برای لخته شدن تاثیرگذار باشد و خطر ابتلا به بیماری قلبی، بیماری شریانی محیطی، حمله قلبی و سکته مغزی نیز در افراد سیگاری بیشتر است.

به گفته وی در زنان باردار  نیز در ماه‌های آخر بارداری نوزاد می‌تواند بر روی رگ‌های خونی داخل شکم و لگن فشار وارد کرده و جریان خون را مستقیماً مسدود کند که این وضعیت لخته شدن خون را به همراه دارد ضمن اینکه خطر ابتلا به یک لخته خون ۶ ماه پس از زایمان نیز همچنان وجود داردو این مسئله به ویژه برای مادرانی که پس از زایمان کم تحرک هستند بیشتر صادق است.

این پزشک متخصص همچنین با بیان اینکه ابتلا به لخته شدن خون با مصرف قرص‌های ضد بارداری ۳ تا ۴ برابر می‌شود و این قرص‌ها و هورمون درمانی جایگزین که شامل هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌شود، ممکن است عوامل لخته شدن خون را تشدید کنند.

دکتر باقری در ادامه افراد مبتلا به عفونت یا بیماری‌های التهابی را نیز در معرض لخته شدن خون دید و توصیه کرد: اگر در معرض بیماری جدی یا عفونت هستید، باید از علائم غیر طبیعی لخته خون مطلع شوید زیرا برخی از انواع سرطان‌ها مثل سرطان مغز ،تخمدان ،پانکراس، روده بزرگ، معده ،ریه و کلیه می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به لخته شدن خون قرار دهند.

وی با بیان اینکه لخته شدن خون قبل از سرطان، خود یکی از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان است عنوان کرد: شرایط دیگری که خطر ابتلا به لخته شدن خون را بالا می‌برند ،بیماری‌های التهابی مانند دیابت، بیماری‌های التهابی روده مانند کرون یا کولیت هستند.

۱۴ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید