اخبار

نقش سبک زندگی و تغذیه فرد در پیشگیری از سرطان

سرطان ,سبک زندگی ,تغذیه

سرطان به معنی رشد غیر قابل کنترل و و لجام گسیخته سلول‌هاست که می‌تواند در هر قسمتی در بدن رخ دهد وبه دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شود و تشخیص به موقع آن قبل از دست اندازی به سایر قسمتهای بدن ( متاستاز) بسیار حایز اهمیت است .

دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی با موضوع عوامل خطر در سرطان و پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش گفت: امروزه در دنیا افزایش دانش سلامت، عامل مهمی برای پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه سرطان‌هاست.

وی اظهار داشت: متاسفانه موارد ابتلا به این نوع از سرطان در دنیا در حال افزایش است درحالی که این بیماری با سبک زندگی و تغذیه فرد بسیار ارتباط دارد یعنی اگر شیوه زندگی سالم داشته باشیم بیش از نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

دکتر بیگلری با بیان اینکه سرطان‌ دستگاه گوارش به واسطه اینکه برخی افراد اصول اولیه پیشگیری را رعایت نمی‌کنند در حال افزایش است گفت مصرف زیاد نمک ، شکر، غذاهای سوخته و خیلی داغ، استعمال دخانیات ، قلیان و الکل از عوامل بروز سرطان ها می باشند.

وی افزود: عواملی که باعث می‌شود سلول‌ها از حالت عادی به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند شامل چاقی ، اضافه وزن ، سبک زندگی غلط ، استعمال سیگار ، قلیان و الکل است که می تواند ریسک ابتلا به سرطان در فرد را افزایش دهد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه در ادامه توصیه کرد: محصولات غذایی مصرفی را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و از دوران نوجوانی سبک زندگی سالم و تغذیه سالم را داشته باشید.

به گفته وی یکی از میکروب‌هایی که در خصوص بیماری زایی سرطان خیلی حائز اهمیت است هلیکوباکتر است که در اثر مواد غذایی که شسته نشده یا آلوده هستند وارد بدن می‌شود و عامل مهم بروز سرطان دستگاه گوارش است .

دکتر بیگلری گفت: یکی از علائم سرطان دستگاه گوارش سخت بلعی یا تغییر در وضعیت اجابت مزاج یا درد شکم دراز مدت است که از علائم وجود باکتری هلیکوباکتر می‌باشد.

وی افزود: سابقه سرطان در بستگان درجه یک حائز اهمیت است و از نظر ژنیتیکی آن نوع سرطان ارزیابی می شود.

به گفته وی استرس‌های دراز مدت در تغییر شکل سلول ها از حالت عادی به سرطان زایی وجود دارد، افزایش سن و سال هم یکی از عوامل بروز خطر سرطان‌های سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: فلزات سنگین ، آفت کش ها ، سموم محصولات کشاورزی ، رنگ ها و افزودنیهای غیر مجاز سنتی ، برخی از مواد شیمیایی و حرارت بالا در حین آماده سازی یا فرایند تهیه غذا از عوامل دیگر سرطان زا می باشند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه عنوان کرد: انجام غربالگری ها وتشخیص زود هنگام نقش مهمی در موضوع سرطان دارد.

دکتر حسین بیگلری افزود: بهتر است اگر فردی دچار اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی مدت ، تغییر در اجابت مزاج یا وجود خون در مدفوع بی اشتهایی مزمن و طولانی مدت همراه با کاهش وزن باشد بررسی شود .

وی به اهمیت مصرف آرد ونان کامل اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی تلاش می کنند با همکاری سایر ادارت ذیربط آرد ونان کامل توسط نانوایی ها به مردم داده شود که در پیشگیری از بروز سرطان ها بسیار حایز اهمیت و اثر گذار است .

۲۹ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید