اخبار

خواص شگفت‌انگیز «نعناع هندی» بر درمان سرطان سینه

خواص,نعناع هندی,سرطان سینه

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امروزه بسیاری از زنان از سرطان پستان رنج می‌برند که یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان و با نرخ مرگ سالانه مرگ و میر بالا است. در حال حاضر، درمان‌هایی مانند جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی بهترین روش برای درمان سرطان پستان هستند. این درمان‌ها همیشه مؤثر نیستند.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سرطان پستان به انگلیسی Breast cancer به‌نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود.
نشانه‌های این سرطان شامل توده در پستان، تغییر در شکل ظاهری، فرورفتگی‌های کوچک پوستی، خروج مایع از نوک پستان، نوک فرورفته پستان یا پوست قرمز و خشک (پوسته‌پوسته) پستان باشد در بیماران دچار متاستاز، دردهای استخوانی، تورم و بزرگی گره‌های لنفاوی، تنگی نفس هم ممکن است دیده شود معمولاً برای درمان ابتدا عمل جراحی انجام خواهد گرفت که بسته به‌اندازه تومور قسمتی یا کل این بافت برداشته خواهد شد. بعد از آن در صورت نیاز، شیمی‌درمانی انجام خواهد شد و در صورت لزوم رادیوتراپی یا پرتودرمانی انجام می‌شود که بسته به نوع و اندازه تومور و تشخیص پزشک متفاوت خواهد بود.

در شیمی‌درمانی از داروهایی که سلول‌های سرطانی را با تأثیر بر یکی از مراحل چرخه رشد و تکثیر آن‌ها از بین می‌برد. این داروها بر سلول‌های با سرعت رشد زیاد مانند سلول‌های سرطانی تأثیر می‌گذارد. شیمی‌درمانی پس از جراحی برای جلوگیری از پیشروی سلول‌های سرطانی و انتشار آن‌ها به دیگر بخش‌های بدن استفاده می‌شود. گاهی از شیمی‌درمانی پیش از جراحی برای بیماران با تومورهای پستانی بزرگ‌تر استفاده می‌شود تا اندازه آن کاهش یابد. این داروها می‌توانند باعث عوارض جانبی شوند، چراکه بر سلول‌های خود بدن با سرعت تکثیر زیاد اثر می‌گذارند. این عوارض جانبی به داروی در حال مصرف بستگی دارند و شامل مثال‌هایی چون ریزش مو، تهوع و استفراغ و خستگی می‌شود.

شایع‌ترین سرطان‌های زنان
آن‌گونه که سیروس جلیلی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به خبرنگار فارس، گفت: در سراسر دنیا، سرطان پستان مهم‌ترین نوع سرطان در زنان است و 25 درصد از تمام موارد سرطان را به خود اختصاص می‌دهد. در ایران سالانه هشت هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و شیوع ابتلا به سرطان پستان در بین زنان ایرانی حدود 30 تا 35 مورد در 100 هزار نفر است.
وی مقاومت به شیمی‌درمانی را مشکل اصلی در درمان سرطان دانست و ادامه داد: مقاومت به شیمی‌درمانی یا مقاومت دارویی مشکل اصلی است که اثربخشی بسیاری از درمان‌های رایج سرطان را محدود می‌کند مقاومت دارویی به‌واسطه مکانیزم‌های متنوعی مثل افزایش غیرفعال‌سازی دارو، بیرون رانده‌شدن دارو از سلول‌های سرطانی، ترمیم آسیب وارده شده به سلول از طریق شیمی‌درمانی، فعال‌سازی مسیرهای پیش زنده‌ماندن و غیرفعال‌سازی مسیرهای مرگ سلولی ایجاد شود.


طب سنتی سرطان
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: معمولاً تومورهایی که در ابتدا به شیمی‌درمانی حساسیت نشان می‌دهند باگذشت زمان مقاوم می‌شوند. مقاومت دارویی اکتسابی به‌وسیله تکامل داروینی و در نتیجه فشار انتخابی در حضور عامل شیمی‌درمانی پدیدار می‌شود. این نوع مقاومت می‌تواند نتیجه تغییرات ژنتیکی و اپی‌ژنتیکی در سلول‌های سرطانی القا کند.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از گیاهان دارویی است که اساس طب سنتی است. به طب گیاهی، گیاه‌درمانی نیز می‌گویند. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قدمت استفاده از گیاهان دارویی به دوران پارینه‌سنگی یعنی حدود 60 هزار سال پیش باز می‌گردد.
دکتر جلیلی یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که 80 درصد از جمعیت برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی در حال حاضر از داروهای گیاهی برای برخی از جنبه‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: منابع گیاهی عوامل ضدسرطان، گیاهانی هستند که نشان‌داده‌شده است که مشتقات آن‌ها برای درمان یا پیشگیری از سرطان در انسان قابل‌استفاده است. در دهه 1950، دانشمندان شروع به بررسی سیستماتیک موجودات طبیعی به‌عنوان منبع مواد مفید ضد سرطانی کردند. اخیراً بحث شده است که استفاده از محصولات طبیعی تنها موفق‌ترین استراتژی در کشف داروهای جدید بوده است.


گیاهی که به جنگ سرطان می‌روند!
دکتر جلیلی گفت: اغلب چنین است که ترکیبات شیمیایی در نظر گرفته شده برای دفاع از گیاهان، اثر مهاری بر سلول‌های انسانی، از جمله سلول‌های سرطانی انسان دارند. آن دسته از مواد شیمیایی گیاهی که به طور انتخابی برای سلول‌های سرطانی سمی‌تر از سلول‌های طبیعی هستند، Pogostemon cablin Benth یا گیاه نعناع هندی که در طب سنتی چینی با نام پاتچولی یا Guanghuoxiang نیز شناخته می‌شود، یکی از اعضای خانواده گیاهان گل‌دار است و برای درمان سرماخوردگی، حالت تهوع، تب، سردرد و اسهال استفاده می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: تحقیقات قبلی نشان داد که نعناع هندی از انواع مختلفی از مواد شیمیایی از جمله مونوترپنوئیدها، تری ترپنوئیدها، سسکوی ترپنوئیدها، فیتواسترول‌ها، فلاونوئیدها، اسیدهای آلی، لیگنین‌ها، گلیکوزیدها، الکل‌ها، پیرون و آلدئیدها تشکیل شده است. باتوجه‌به ماهیت چندجزئی آن، مشخص شده است که پاتچولی فعالیت‌های دارویی متعددی را ترویج می‌کند و نشان داده شده که در برابر التهاب، میکروارگانیسم‌ها، تومورها، پیری و اکسیداسیون محافظت می‌کند. علاوه بر این، نعناع هندی و عصاره‌های آن اثرات مفید قابل‌توجهی دارند که عملکرد سالم اندام‌ها و بافت‌ها را بهبود می‌بخشد.
ادامه خبر را اینجا مشاهده کنید.

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ۱۰:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید