اخبار

فرایند انتخاب رؤسای دانشکده ها

فرایند انتخاب رؤسای دانشکده ها

گفتگوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با میز خبر روابط عمومی دانشگاه در خصوص انجام فرایند انتخاب رؤسای دانشکده ها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 

آقای دکتر سروش لطفا" در خصوص فرایند انتخاب رؤسای دانشکده ها با مشارکت مستقیم اعضای هیات علمی دانشکده ها که یک روش نوین برای مدیریت دانشکده هاست و هدف از اجرای این فرآیند در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توضیح بفرمایید.

با توجه به اهمیت نقش دانشکده ها در پیشبرد اهداف دانشگاه و همچنین اهداف نظام سلامت، انتخاب رؤسای دانشکده ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین خاطر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جهت انتخاب شایسته ایشان فرایندی مبتنی بر مشارکت ذینفعان(همه اعضاء هیئت علمی) را در دستور کار قرار داد، زیرا اعضاء هیئت علمی شناخت کافی از اهداف، برنامه ها و شرایط مدیریت دانشکده ها  دارند و مشارکت آنها در فرایند انتخاب می تواند نقش موثری در شناسایی مدیران شایسته برای تصدی امور دانشکده ها داشته باشد.البته مناسب تر است که در فرایند انتخاب، علاوه بر اعضای هیات علمی در دوره های بعد ، کارکنان و حتی دانشجویان هم با مکانیسم خاصی در این انتخابات مشارکت نمایند.

به نظر شما مشارکت اعضای هیئت علمی چه میزان در پیشرفت و ارتقا کیفیت آموزشی دانشکده می تواند موثر باشد و فرایند انتخاب روسای دانشکده ها چه ویژگی دارد ؟

مشارکت اعضا هیئت علمی در تصمیم گیری و برنامه ریزی دانشگاه موجب ارتقای تعهد و انگیزه آنها در پیشبرد اهداف دانشگاه خواهد بود، لذا با مطالعه تجربیات دیگر دانشگاهها و بهره گیری از متون علمی مدیریت، فرایند انتخاب رؤسای دانشکده ها در قالب شیوه نامه ای تدوین گردید. 

لطفا" درخصوص شیوه نامه فرایند انتخاب رؤسای دانشکده ها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیشتر توضیح دهید؟ 

 در بخش نخست این شیوه نامه از بین اعضای هیئت علمی کسانی که خود را واجد شرایط تصدی رئیس دانشکده می دانستند به عنوان کاندیدا معرفی شدند و سپس کلیه اعضا هیئت علمی آن دانشکده (ذینفعان اصلی) به کاندیدای مورد نظر خود رای دادند. 

آقای دکتر معیار این رأی گیری چه بود؟ 

 این رأی گیری بر اساس معیارهای مندرج در فرم رای گیری که توانمندی، تعهد و شایستگی های کاندیداها را از نظر اعضای هیئت علمی مقایسه و امتیاز بندی می نمود صورت گرفت و سه نفر از ایشان که بالاترین امتیاز را کسب نمودند جهت ورود به مرحله بعدی پیشنهاد شدند.

چه زمانی برای ارائه برنامه های کاندیداهای پیشنهادی تعیین شد؟ 

هریک از کاندیداهای انتخابی مرحله اول طی دو هفته برنامه راهبردی خود را برای تحقق اهداف و توسعه دانشکده تدوین و در جلسه مصاحبه با حضور هیئت منتخب ارائه نمودند و به برنامه های ایشان توسط تیم منتخب امتیاز داده شد وسپس یک نفر از سه نفر ایشان که بالاترین امتیاز را از جمع هردو مرحله کسب نمود جهت طی مراحل  قانونی انتخاب گردید تا در صورت تایید نهایی، برای مدت ۴ سال بعنوان رئیس دانشکده ابلاغ دریافت نمایند. 

آیا نکته دیگری نیز در مورد این شیوه نامه وجود دارد که لازمه عنوان کنید؟

نکته قابل توجه اینکه برنامه ارزیابی عملکرد سالیانه دانشکده در این شیوه نامه دیده شده است که به صورت سالیانه عملکرد مدیران دانشکده ها توسط یک تیم ارزیابی منتخب بر اساس اهداف و برنامه های راهبردی دانشکده مورد بررسی قرار گرفته و تداوم تصدی مدیریت دانشکده منوط به عملکرد مناسب رؤسا و مدیران خواهد بود.
 
 آقای دکتر در پایان اگر صحبت خاص و مطلبی در خصوص فرایند انتخاب رؤسای دانشکده ها در دانشگاه علوم پزشکی هست، بفرمایید.

 ضمن تشکر از معاونین دانشگاه و سایر دست اندرکاران اجرایی این فرایند، همینطور تشکر از کارشناسان و اصحاب رسانه و صاحب نظران که در چند وقت اخیر موضوع نحوه انتخاب روسای دانشکده ها را مورد نقد و بررسی قرار دادند، لازم است عرض نمایم که انتخابات روسای دانشکده ها با این مکانیسم محاسن فوق العاده ای بر روش انتصابی محض رؤسا دارد ،ضمن اینکه ممکن است در نحوه اجرا ایراداتی جزئی بر آن وارد باشد که حتما در مراحل بعدی مورد ارزیابی و ارتقا قرار خواهد گرفت ،لذا از همه عزیزانی که نسبت به این روش انتخاب مسئولین واحدهای دانشگاه حساسیت نشان داده و آنرا مورد نقد و ارزیابی قرار دادند کمال امتنان و سپاسگزاری را دارم.
۸ اسفند ۱۴۰۳ ۲۰:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید